Skip to main content
Debat

SDU satser på verdensmål - hvad skete der med de internationale semestre?

Dette er et debatindlæg. Det er et udtryk for skribentens egen holdning.

Det er næppe gået nogen studerendes næse forbi, at SDU har taget den helt store satsning på FN’s 17 Verdensmål. Men for blot tre og et halvt år siden, i efteråret 2016, forsøgte SDU sig også med at gå foran konkurrerende universiteter.

Alle studerende, som tog en fem-årig uddannelse, skulle have et obligatorisk internationalt semester. Hvis ikke i udlandet, så i form af ”Internationalization at home”. 

Og lige så fantastisk som det lød, at alle studerende skulle have mulighed for at rejse ud for at få internationale perspektiver på sin faglighed - lige så hurtigt synes dén satsning at være gledet i baggrunden. Og det før man nåede at gøre det ordentligt.

Så nu, hvor Verdensmålene også har meldt sit indtog på SDU, fristes man til at spørge: hvad skete der med de internationale semestre? Er de ude – og verdensmålene inde? 

Det ærger mig meget,  hvis Verdensmålene betyder, at SDU ikke længere har en ambition om, at alle studerende skal have mulighed for et internationalt syn på deres faglighed.

Ida Bech Karlsen, Næstformand i Agora-listen og Akademiskråd på SAMF

Der spørges hyppigt blandt mine medstuderende, om det bliver en mulighed at rejse ud allerede på bachelordelen.

Ligeledes er præcis dét et spørgsmål, jeg ofte møder, når jeg som studerende deltager i arrangementer som Åbent Hus og snakker med interesserede unge, som overvejer at studere på SDU.

Og svaret er desværre stadig, at det er ’mindre oplagt’ og bliver svært. Snakker jeg med en medicinstuderende, synes udveksling på bacheloren ligefrem at være et ønske, som umuligt kan gå i opfyldelse. 

Det ærgrer mig meget, hvis Verdensmålene betyder, at SDU ikke længere har ambitionen om, at alle studerende skal have mulighed for et internationalt syn på deres faglighed.

Og man kan sagtens være mere ambitiøse endnu: man bør sikre alle studerende en reel  mulighed for at tage på udveksling i løbet af sin bacheloruddannelse på SDU.

Alle studieordninger for bacheloruddannelser skal give de studerende denne mulighed.

I min optik udelukker Verdensmålssatsningen og de studerendes ønske om internationale perspektiver på vores faglighed ikke hinanden.

Tværtimod ser jeg kun de to gå hånd i hånd. Ideelt set kan de nødvendige ændringer i studieordningerne måske endda ske, mens man alligevel er i gang med at indføre et Verdensmåls-fag på 1 ECTS på 1. semester.