Kultur

DIGURA hjælper studerende i kamp mod urimelige udlejere

Det kan være svært at overskue lejekontrakten, vurdere prisniveauet af huslejen eller håndtere udlejeren, når man er studerende og ny på boligmarkedet. Det skal nu blive meget lettere med hjælp fra DIGURA, som tager kampen op med lejere, der føler sig uretfærdigt behandlet. Et tilbud, som 23-årige Mette Sonne Rohde havde sat pris på, da hun for knap et år siden stod i en problematisk situation med sin udlejer.

Af Julie Schuster Lapp, , 14-11-2018

Lejligheden rummer både stue, køkken, to værelser og badeværelse og deles med en veninde. Den store altan har en fin udsigt til Odense, og der er en hjemlig stemning. Men vigtigst af alt er det en lejlighed, som Mette Sonne Rohde trygt kan komme hjem til hver dag. Noget, der ligger langt væk fra den situation, hun stod i for blot 11 måneder siden.

”Jeg flyttede ind i et værelse i en lejlighed midt i august sidste år, og allerede i oktober valgte udlejeren at smide mig ud af den sådan uden videre,” siger hun

Mette følte sig fra start ikke tryg ved udlejeren, men hun var tilflytter, og studiestart lå lige rundt om hjørnet, så hun valgte alligevel at takke ja til værelset. Da hun blev smidt ud en måned senere, stod hun uden tag over hovedet og havde ikke i sin vildeste fantasi drømt om, hvilket mareridt der ellers var i vente. Der var nemlig ikke de store udsigter til at få sit depositum på 10.500 kr. tilbage. 

”Det har virkelig været en kamp, og det har været svært at finde rundt i det juridiske,” fortæller hun.

Mette er langt fra den eneste, der har stået i en problematisk situation med sin udlejer, og det er ikke altid let at løse problematikken selv. Noget, som virksomheden DIGURA, der blev lanceret den 1. juli, nu skal gøre nemmere for lejeren. 

 

Det er ikke nemt at gennemskue

Mike Vestergaard, der er ved at tage en kandidat i erhvervsjura, står bag DIGURA, somer sat i verden for at hjælpe primært studerende med at få styr på lejekontrakten, huslejen eller problemer med udlejeren. Og det er både gratis og ganske uforpligtende.

”Det er vores opfattelse, at mange skriver under på lejekontrakten uden helt at vide, hvad de egentlig har skrevet under på,” forklarer han og fortsætter: 

Vi har ekspertisen til at kunne hjælpe med at gennemse og vurdere den.” 

Og proceduren er simpel. Man skal blot udfylde et dynamisk spørgeskema på DIGURAs hjemmeside, hvor problemet uddybes, og inden for 24 timer har man svar på, om der er potentiale i sagen. Problemerne kan omhandle alt fra husleje til fraflytning eller forbrug.

Netop fraflytningen viste sig at blive et kæmpe problem for Mette. Efter opsigelsen var hendes fokus på at finde en ny lejlighed så hurtigt som muligt, men da hun modtager en sms fra ham, hun havde delt lejligheden med, ændrede det hele sig. Han havde fået besked om, at deres udlejer ikke kunne betale hans depositum tilbage, fordi han stod i gæld. 

”Jeg blev ekstremt bange. For hvad så med mit depositum?” husker Mette og fortæller, at hun med det samme tog fat i udlejeren, som forsikrede hende om, at hun nok skulle få det fulde depositum tilbage. 

Men sådan gik det ikke.   

 

DIGURA vil hjælpe

Mike Vestergaard kan nikke genkendende til Mettes situation. 

”Vi ser rigtig mange triste fraflytningssager, hvor lejeren bliver pålagt ting, de ikke skal hæfte for,” fortæller han og forklarer, at de allerede på knap tre måneder har hjulpet mange, som har stået i en situation som Mettes.

”For mange er det deres første bolig, så de kender måske ikke deres rettigheder og kan have mistet et kæmpe depositum på grund af det.”

Selvom det var første gang, at Mette flyttede hjemmefra, tog hun alle forholdsregler.Lejekontrakten var blevet tjekket igennem af både forældre og veninder, og umiddelbart så alt fint ud. Det var altså udlejer, den var gal med.

”Han lovede mig mit depositum, men jeg så ikke nogen penge de første to måneder efter fraflytningen,” fortæller Mette. 

Hun gik derfor til gratis retshjælp, men der blev sagen hurtigt afvist. 

De sagde, at udsigterne ikke var gode. Men det var en generel rådgivning, og jeg havde svært ved at forstå det juridiske sprog,” fortæller hun.

Mike Vestergaard forstår Mettes frustration og fortæller, at mange studerende og unge generelt har svært ved at forstå jura og hele lejerettenog derfor ikke orker at tage konflikten med deres udlejer. 

”Vi har både tid og kompetencer til at tage kampen for de studerende. Vi vil gerne hjælpe dem,” understreger han.

Dertil mener han også, at den gratis hjælp er tiltalende for studerende. Det er nemlig først, hvis DIGURA vinder sagen, at man skal punge ud – og så er det kun med 20-25 procent af tilbagebetalingen.

”Det er sjældent, at vi ikke får medhold i sagen, da vi har software, der objektivt gennemgår sagen og vurderer, om den har potentiale. Det betyder også, at vi kun vælger sager, vi tror på,” forklarer han.

  

Hvor er de sidste 7.500 kroner?

Efter mødet med gratis retshjælp fik Mette lavet et gældsbrev, som udlejeren gik med til at skrive under på. Heri stod der, at han hver måned skulle overføre 1000 kr. til hende, så hun et år efter skulle have de 10.500 kr. tilbage. Der er snart gået et år, og Mette har i den tid modtaget ca. 3000 kr.

”Udlejeren har på ingen måde overholdt vores aftale, men jeg har stået magtesløs tilbage. Hvem skulle jeg have fået hjælp hos?” spørger Mette.

”Jeg har simpelthen været lost og kunne virkelig godt have brugt noget mere hjælp.”

Mette husker, hvor svært det var at sidde hos gratis retshjælp med følelsen af, at hun intet kunne gøre. Mike Vestergaard er sikker på, at rigtig mange studerende sidder med netop den følelse.

”Måske ved de godt, at de betalerfor meget i husleje, burde få deres depositum tilbage, eller at der har været fejl i lejekontrakten. Men det kan være svært at få det forklaret og få gjort noget ved det,” fortæller han. 

Både Mike Vestergaard og medstifter Mads Klokkerholm Nielsen er studerende og har altså ikke den erfaring, som mange andre retshjælpsfirmaer har. Men Vestergaard ser det netop som en styrke: 

”Selvfølgelig kender vi vores begrænsninger som studerende, men vi forstår målgruppen, fordi vi selv er målgruppen.”

Selvom Mette ikke giver op, og vil blive ved med at kræve sine penge tilbage, så synes hun, at det er en hård kamp.

”Det er megasvært at kæmpe for noget, man faktisk ikke ved ret meget om. Der ville jeg nok have sat pris på at have haft en virksomhed som DIGURA indover,” siger hun.

 

Overvældende modtagelse

De sidste tre måneder har været overvældende for Mike og resten af DIGURA-teamet. 

”Vi er meget beærede. Den juridiske branche har virkelig støttet godt op om os, og det er gået over alt forventning i forhold til klienter,” fortæller han og fortsætter: 

”Det er rart at få bekræftet, at DIGURA ikke bare var en dum idé nede i kælderen,” griner han.

De har allerede haft over 400 vurderinger igennem siden, og Mike er glad for, at de studerende benytter sig af deres tilbud:

”Det er vigtigt, at de studerende kender til os. Vi er selv studerende og ved, hvor kompliceret hele boligområdet kan være.”

I fremtiden håber han, at de kan være med til at hjælpe endnu flere studerende, og at få må gå rundt med den følelse af magtesløshed, som Mette har gået med i et år. 

”Vi vil gerne vise, at jura ikke behøver at være så konservativt og egoistisk. Hvis vi skaber et kendskab til lejeretten, begår de måske ikke samme fejl senere hen,” forklarer Mike Vestergaard

 

Et år senere

I dag kan Mette trygt smide sig i sin sofa, tænde for fjernsynet og drikke en kop kaffe, men hun tænker stadig tit på de penge, der ikke er kommet ind på kontoen.

”Jeg havde ikke penge til at betale depositum i den nye lejlighed, så jeg måtte låne af min bror. Problemet er bare, at jeg har fået de 3000 kr. tilbage i små portioner af 250 og 500 kr. ad gangen, og derfor ikke har fået sat pengene til side,” forklarer hun.

Dog er hun alligevel glad for den mængde penge, hun trods alt har fået. Hun forsøger nemlig at se positivt på det:

”Jeg prøver hele tiden at tænke: ”så er det i det mindste ikke 10.000 kr., jeg har mistet”,” fortæller hun og fortsætter: 

”Jeg er ret sikker på, at ham min tidligere roomie ikke har set en krone af sit depositum.”  

Tilbage på sofaen i den nye lejlighed er Mette nu glad for, at hun i dag står i en mere tryg situation med en skøn lejlighed og et boligselskab frem for en privatperson som udlejer. Og hun er slet ikke i tvivl om, at DIGURA kan blive en succes:

”Jeg ville gerne have haft deres syn på min sag dengang. Det er et rigtig godt initiativ, og hvis jeg en dag kommer i en lignende situation igen, så vil jeg helt sikkert gå til dem.”

 

 

DIGURA

Sammen med DIGURA hører hjemmesiderne
 
tjeklejekontrakt.dk 
og tjekhusleje.dk, som nemt og hurtigt giver lejeren svar på, om der er problemer med enten lejekontrakten eller huslejeniveauet.