Underholdning

Hold en pause fra studierne med disse 6 ting

Semesteret er lige startet, og du føler dig frisk og klar til ny læring efter en veloverstået ferie. Motivationen er i top. Du har måske endda indgået et nytårsforsæt med dig selv om, at det endelig er tidspunktet, hvor du yder en ekstra indsats med studierne. Men når hverdagens rutiner rammer, og studiet fylder det meste af dit liv, så er det vigtigt at huske at holde pauser. Derfor kommer her seks ting, du kan lave, hvis studierne er i gang med at overtage dit liv. De kan i sidste ende gøre din hverdag langt mere effektiv.

Af Simone Stæhr Nøhr Andersen, 22-03-2019

1. Kom ud i naturen  

Når du har siddet alene i din lille indelukkede etværelseslejlighed i alt for mange dag i træk, så er det på tide at komme ud i naturen. Selvom vinterkulden stille kommer snigende, så er det ingen undskyldning for ikke at hoppe i overtøjet og gå en rask tur. I naturen kan du få et lille break fra hverdagen uden forstyrrelser fra sociale medier og andre ting, som kan presse dig unødvendigt. Du lukker øjnene, suger den friske luft ind og lader naturens lyde fylde dig med en indre ro. Presset fra studierne glemmes for en stund, og i stedet lægges dit fokus på nuet. Ingen stress. Ingen jag. Kun fuglefløjt, frisk luft og et mentalt pusterum til fordybelse i egne tanker. 

2. Hyg dig med vennerne 

En god måde at slappe af på og lade studier være studier er at være sammen med vennerne. Derfor kan du med god samvittighed slæbe vennerne ned i fredagsbaren til en øl eller et spil beerpong. Hvis du vil være lidt mere aktiv med dine venner, så er Campus Svømmehallen åben for studerende mellem 8-14 på hverdage, hvis svømmehallen ikke er booket i forvejen. Det er helt gratis, og det kan være en hyggelig og anderledes måde at se dine venner på. Til den lidt mere stille og rolige hyggetid med vennerne kan I altid gå ind på biblioteket og finde et af deres mange brætspil frem. De står klar til at blive spillet med ved bibliotekets hovedindgang. Uanset hvad, I har lyst til at lave, så er det rart at være sammen med ens venner. 

3. Dyrk motion 

Motion er en rigtig effektiv måde at få koblet af på, hvis hjernen koger over, men kroppen stadig er fuld af energi. Ved SDU Fitness får du for et medlemskab til 89 kr. om måneden en række træningsmuligheder, du frit kan benytte. Der er træningsmaskiner, holdtræning og badefaciliteter, og en fordel er, at du kan gøre det i forbindelse med din skole, så du slipper for yderligere transporttid. Derudover kan du møde andre folk fra SDU og måske udvide dit sociale netværk. SDU har også et stort og alsidigt atletikstadion, der ligger tæt på svømmehallen, og som du kan bruge helt uden tilmelding eller medlemskaber. Du kan klatre, kravle i sand, gå på balancebom eller løbe på den helt klassiske 400 meter bane, som omkranser hele området. Regelmæssig motion giver mere overskud og glæde i hverdagen, så hvad venter du på?

4. Prøv et foredrag 

Nogle gange kan det være, at motivationen til studiet og den dertilhørende læsning er midlertidigt forsvundet. Det betyder dog ikke, at du ikke har lyst til at lære og udvikle dig. Det er bare på andre områder end studierelateret viden. Det kan SDU hjælpe dig med. På deres facebookside kan du holde øje med foredrag og lignende arrangementer. I december var eksempelvis FBI-profilen James Fitzgerald med stor succes forbi SDU i Odense, hvor han snakkede om sine erfaringer fra FBI. Diverse politikere som Mette Frederiksen og Margrethe Vestager har også fornyligt besøgt SDU, hvor de delte erfaringer og deltog i debatter med de studerende. Foredragene er som udgangspunkt gratis, dog kræver større arrangementer tilmelding. Det betyder, at du nemt kan tage dine venner i hånden og få et par spændende timer i oplysningens tegn. 

5. Hold en hyggedag 

Hvis du er mentalt færdig med læsning og klar til at kaste håndklædet i ringen, så skal du måske til at stoppe op. Det er ikke det værd at gå død i starten af semestret. Det er derfor på tide at lægge bøgerne væk for en stund og have fuld fokus på dig selv. Hold en dag med hygge og dig selv som midtpunkt. Lav en kop varm velvære efter din smag, hop i dit mest afslappende tøj og læg dig under dynen. Sæt din yndlingsfilm, -serie eller -musik på, og så er du godt i gang. Hvis du har lyst til at læse en bog eller synes det mest afslappende er at gøre lejligheden ren, så tæller det også som afslapningså længe det ikke handler om studierne. 

6. Skab dig et overblik 

Hvis du hele tiden kun akkurat når at følge med i pensum, så er det måske på tide at skabe dig et overblik. Dette punkt er derfor til dig, som ikke helt kan slippe studierne. Hvis du ikke har overskud til at læse for femte time i træk, så kan du stadig udnytte din tid bedst muligt ved at lægge en plan for de næste dage eller hele ugen. Med en tidsplan sikrer du dig, at du får læst det, du skal. Hvis du altså vel at mærke overholder tidsplanen. Med orden i skemaet fjerner du en del af presset fra dig selv, og samtidig kan du også planlægge pauser, så den opgivende følelse, du måske sidder med nu, ikke kommer igen.