Skip to main content

Afklar dine kompetencer som nyuddannet

Få styr på dine kompetencer

Som jobsøgende har det altid været vigtigt at vide og kunne forklare, hvad du kan. Men i denne tid er det endnu vigtigere. Der er kamp om jobbene, og arbejdsgivere skal læse mange CV'er og ansøgninger. Du skal sørge for, at de kan se præcis, hvorfor de lige skal ansætte dig. 

Dine kompetencer har du bl.a. trænet ved at studere på universitetet. Du har lært nogle ting, der er helt særlige for din uddannelse, men du har trænet en bestemt måde at arbejde på, det, vi kalder generelle akademiske kompetencer, som du deler med andre, der også har studeret. Og så er du god til en masse ting, der er helt personlige for dig. Alle disse typer af kompetencer er vigtige, også når du skal søge job.

Få hjælp til at beskrive dine kompetencer, så du er klar til at skrive din ansøgning.

 

Forklar hvilken værdi du kan skabe

Virksomheden skal kunne se, hvorfor det giver mening for dem at ansætte dig. Det gælder både, når du skriver en ansøgning til et jobopslag, men især også når du søger uopfordret. Det er godt at kunne fortælle dem, hvilke kompetencer du har, og hvilke opgaver du vil kunne løse med de kompetencer, men det er især også godt at kunne forklare dem, hvilken værdi du vil kunne skabe for dem. Der er forskel på ”Jeg kan…” og ”Hvis I ansætter mig, får I…”

 

 af arbejdsgivere siger, at ansøgere skal blive bedre til at beskrive, hvordan ansøgeren vil skabe værdi, i den skrevne ansøgning (Ballisagers Rekrutteringsanalyse).

 

Det er altså noget, arbejdsgiverne efterspørger. Men det er ofte nemmere sagt end gjort og noget, der kræver øvelse, ligesom det kræver tanke og øvelse at forklare, hvilke kompetencer du har fået gennem din studietid.

 

Hvordan du finder og forklarer den værdi du kan skabe

I ”Akademikerens guide til job i små og mellemstore virksomheder” kommer Akademikerkampagnen med hjælp til, hvordan du forklarer, hvilken værdi du kan skabe. De kalder den ”Værdiboxen” og er en model i 3 trin, der hjælper dig til at formidle den værdi, du skaber:

Den værdi, du kan skabe, er selvfølgelig også afhængig af, hvad virksomheden har brug for. Her kommer din research af virksomheden ind i billedet. Hvis de ikke har udfordringer eller brug for hjælp på et område, er det ikke sikkert de kan se meningen i den værdi, du kan skabe.

Prøv at udfylde værdiboxen næste gang du skal skrive en ansøgning og fokusér på den værdi, du kan skabe for virksomheden, i din ansøgning. Det er svært i starten, men det betaler sig.

Næste skridt: