Vælg et specialeemne du kan bruge i din karriere

Tænk ud over emnet

Tænk ud over specifikke emner eller problemstillinger:

  • Gør dig klart, hvad målet med dit speciale er; Vil du hurtigt og nemt igennem? Er målet en god karakter? Kontakt til professionelle? Dykke dybere ned i et emne eller en metode?
  • Kig tilbage på studiet, de fag du har haft og de opgaver, du har lavet. Hvad var mest spændende? Hvad har du lyst til at dykke mere ned i? Du kan også finde inspiration i, hvad andre har skrevet om ved at kigge på gamle specialer.
  • Har du nogle spændende fritidsinteresser eller hobbyer, du kan udforske og finde en akademisk vinkel på? Eller har du hørt noget spændende i medierne?

Alt kan blive til et specialeemne hvis du finder en interessant vinkel på det. Når du har fået nogle mulige temaer på papiret, kan du arbejde med det på to niveauer: 1) Hvad vil jeg skrive om og 2) Hvordan?

 

Tænk karriere når du skal vælge emne

Nu tænker du måske at vi vil have dig til at vælge et emne, der direkte kan bruges ”i den virkelige verden.” Noget som en virksomhed kan gå ud og implementere. Det er ikke det, vi vil sige. Du kan sagtens skrive speciale om noget meget akademisk eller teoretisk og stadig tænke karriere ind. 

Overvej:

  • Hvad vil du gerne lave, når du er uddannet?
  • Hvilke arbejdsopgaver kunne du tænke dig?
  • Kan du vinkle dit emne, så du får noget af den viden, eller de kompetencer, du skal bruge i det job, du gerne vil have?

Måske er der et felt eller område, du gerne vil arbejde inden for, men mangler viden omkring. Det kan også være, du gerne vil arbejde med kvalitativ analyse, som du kan bruge som metode i specialet.

 

Skriv i samarbejde med en virksomhed

Det er ikke den eneste måde at tænke karriere ind i dit speciale, men det er en  rigtig god måde at gøre dit speciale relevant og få noget praktisk erfaring på samme tid.

Et projektsamarbejde kan gøres på mange måder. En del virksomheder tilbyder for eksempel, at du kan få en plads hos dem, mens du skriver dit speciale. Brug det til at møde andre uden for universitetets mure. Det er en god mulighed for at gøre dig synlig og skabe et netværk. Og hvem ved? Måske kan det lede til et job efterfølgende. 

Sådan finder du en virksomhed: 

  • Tag et kig i Jobbanken. Under "Projekter" kan du se opslag fra virksomheder, der leder efter dig til at skrive opgave hos dem. Måske er der noget interessant?
  • Har du et emne, men mangler en virksomhed? Tag kontakt til en! Måske har du en virksomhed i tankerne. Hvis ikke, kan du for eksempel finde inspiration i Jobbanken. Alle virksomheder, der har et opslag, er villige til at samarbejde med en studerende. Hvis du ser en spændende virksomhed, kan du altid tage kontakt og foreslå dit projekt. 
  • Hold øje med medierne. Hvem bliver der snakket om? Er der nogle der står med en spændende udfordring? Tag også et kig i aviserne - der står tit information om virksomheder, som du ikke finder online. 

 

Dit projekt skal give mening for både dig og virksomheden

Du skal forklare dem, hvordan dit projekt kan skabe værdi for dem. Hvis de ikke kan se det, er det ikke sikkert, de vil bruge ressourcer på det.

Det kan betyde, at du bliver nødt til at rette dit projekt til, så det passer til både dit og virksomhedens behov. De er måske ikke interesseret i hele dit speciale, men det, du finder ud af, som vedrører dem. Det kan være, de vil have, du holder et oplæg eller leverer en kort rapport til dem med dine resultater. Det er er en aftale, du laver med virksomheden, og det kan godt ligge, efter du har afleveret dit speciale. Du behøver ikke aflevere specialet og dine resultater til virksomheden på samme tid.

Hvis du vil skrive speciale i samarbejde med en virksomhed, skal du lave en projektkontrakt. Find projektkontrakten her.

Har du svært ved at tage kontakt? Måske kan siderne om at tage kontakt til en virksomhed hjælpe dig.

Tænk karriere når du har valgt

Er dit emne vigtigt? Hvorfor? For hvem? Hvordan kan det vinkles for at være interessant for andre? Hvordan kan tematikkerne eller metoderne bruges andre steder? Er der andre, der er interesseret i din specialistviden? Du kan bruge dit speciale som en ’billet’ ind i en virksomhed eller i et netværk. Brug den som en grund til for eksempel et kaffemøde, hvor I snakker om, hvad du fandt frem til. 

Tænk over, hvordan din viden kan skabe værdi for en virksomhed. Øv dig på at fortælle, hvordan dit speciale kan bruges, ikke hvad det handlede om. Det kan også være, at dit speciale egner sig til at blive udgivet. Det kunne være i form af artikler, oplæg, undervisning, video og podcasts.

Husk også, at dit speciale er mere, end hvad du har skrevet om. Det handler også om processen, og hvad du har lært af den. Det, du lærer af din proces, er også kompetencer du får. Når du skriver speciale, er du projektleder på dit eget projekt og du får en forståelse for, hvordan du arbejder og hvad en god proces er for dig.

Vil du gøre din specialeskrivning til en god proces? Tag et kig på Studie- og Trivselsvejledningens sider.

Held og lykke!

Næste skridt:

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies