Skip to main content
#SDUkarriere

Netværksmøder

Netværksmøder eller kaffemøder – kært barn har mange navne og findes i mange formater

Netværksmøde? Kaffemøde? De har det til fælles, at der er en udbredt misforståelse omkring dem alle – nemlig at det er et salgsmøde, og at det er her, at du skal sælge dig selv.


Nej – formålet med et netværksmøde er ikke, at du skal sælge dig selv, eller at du skal lande jobbet. Det er her, du går på opdagelse, er nysgerrig og samler en masse information ind.

 

Inden du tager kontakt: Vær klar om dit formål

Når du først får information et sted, får du ofte også nye oplysninger, som du kan gå videre med. Det er dog vigtigt, at den person, du gerne vil mødes med, er fuldstændig klar over dit formål, så de også kan se idéen i at mødes med dig.

Idéer til formål: 
  1. At blive klogere på den branche, din kontaktperson arbejder i
  2. At få viden om den virksomhed, din kontaktperson arbejder i
  3. At få sparring på, hvilke opgaver du kan løse med din profil
  4. At få karriere/jobsøgningsråd indenfor en branche eller virksomhed

Hvis du tager denne tilgang, vil du opleve, at folk er meget mere åbne overfor at mødes med dig, fremfor hvis du havde bedt om et møde med henblik på at snakke jobmuligheder i deres virksomhed.

 

Kortlæg dit netværk og find den, du skal mødes med

Start med at kortlægge dit netværk, så du får et overblik over, hvilke personer du kender. Personer du allerede kender, er et godt sted at starte. Det er også fedt at komme godt fra start med en god oplevelse. Kig dig om i dit nære netværk – fx venner, studiekammerater, undervisere, kollegaer fra studiejob, praktik eller tidligere jobs, fodboldkammerater, kærestens venner eller lignende. 

Spørg dig selv: 

  • Hvem kunne være interessant at tale med?
  • Er der nogen, der arbejder i en virksomhed, du synes, ser interessant ud?
  • Er der nogen, der har samme uddannelse som dig og har fået job?
  • Kunne der være nogen, som kunne være gode at tænke ud af boksen sammen med og få gode ideer?

Mulighederne for, hvordan du kan bruge dit netværk er mange.

 

Hvad skal du så spørge om?

Det bedste råd er faktisk at være nysgerrig. Derfor er det rigtig klogt af dig at stille spørgsmål og så give dem tid til at snakke. Det skulle forhåbentlig også lette lidt af presset fra dine skuldre, så du ikke føler du skal sælge dig selv.

Men du tænker sikkert – hvad skal jeg spørge dem om? Start med at tænke i hv-spørgsmål. De inviterer til længere svar, da man ikke rigtig kan svare ja/nej til dem. 

Tænk over, hvad du kan spørge om, som taler ind i dit område, når du forbereder dine spørgsmål. Hav gerne en liste med, så du ikke selv skal sidde og huske på dem alle undervejs. Det kan jo også være, at der var noget andet, som dukkede op undervejs i samtalen. Spørg nysgerrigt ind til, hvad de siger, så det bliver en samtale, ikke et interview. 

Husk at gode spørgsmål egentlig bare er dem, du faktisk selv er interesseret i at høre svaret på. 

Her er et par eksempler på spørgsmål indenfor de 4 forskellige formål:
Formål

Slut evt. jeres samtale af med at høre, om de kender nogle, som kunne være relevant for dig også at tale med – og på den måde få et lead videre i din opdagelsesrejse.

 

Hvordan tager du kontakt? 

Der findes ikke én bestemt måde at tage kontakt på, men vi vil gerne hjælpe dig på vej – især hvis du gerne vil opsøge personer, du slet ikke kender.

Sørg for at holde din første mail relativ kort og fortæl hvad dit formål med din henvendelse er. Her er et eksempel:

Kære Marie 

Jeg skriver til dig, da jeg har fået øje på dig/din virksomhed gennem mit netværk/ min research. Min baggrund for at kontakte dig er, at jeg lige nu er studerende og går med tanker om, hvilken vej jeg skal forfølge, når jeg er færdig. Jeg er meget interesseret i at vide mere om, hvordan det er at arbejde som xx (eller andet formål).

Jeg vil derfor høre, om du kunne være interesseret i at få besøg af mig en halv time i den nærmeste fremtid? 

Venlig hilsen
Pernille

Hvis du ikke får svar, må du gerne følge op. Det er ikke nødvendigvis et udtryk for, at vedkommende ikke vil mødes med dig, eller synes du er helt tosset. Det er ofte et udtryk for at vedkommende har travlt, og at din mail lige er blevet glemt i travlheden. Følg gerne op enten med et telefonopkald eller en mail mere.

 

Du har bolden - det er din opgave at følge op 

En god idé er altid at skrive en opfølgende mail med en ”tak, fordi jeg måtte komme på besøg.” Her kan du også høre, om du må connecte med dem på LinkedIn, hvis I ikke allerede er det. Du kan også connecte med dem på LinkedIn og i din anmodning skrive tak for sidst og for at du måtte komme på besøg. 

Aftalte I, at snakkes ved om noget tid? Eller lovede din kontakt at holde øjne og ører åbne for muligheder? Så er det op til dig at følge op. Det kan også være, at du gerne vil sende en ansøgning eller dit CV afsted. Få tips til, hvordan du skriver et godt og målrettet CV og ansøgning.

Hvis du ikke til samtalen fik spurgt, om der var nogen, de kunne anbefale, at du snakkede med, så kan du også spørge om det i din opfølgningsmail.